fredag 31 juli 2009

Fjällvandring 26-30 Juli

Igår natt kom vi hem i från vandringsturen, men jag kanske ska berätta allt i från början.





Vi åkte på söndag kväll mot Hemavan, när vi kom fram var klockan 01.30. Matte parkerade bilen en bit bort (på en kyrko parkering) där vi trängde ihop oss alla 4 i baklukan/baksätet på mattes bil, det var super trångt men lite mysigt =). Packningen la dom i framsätet, när vi vaknade några timmar senare var det frukost sedan var det dags att börja promenaden.







När vi började gå så regnade det (det hade regnat hela natten också), men ganska snart blev de uppehåll å sedan var det bara några små skurar under dagen





"Matte och jag"





"Hallå där borta, lite snabbare kan ni väl gå?!"



När man är ute och vandrar i fjällen, då får man sova i tält på natten, det tycker jag är super bra för då får man ligga nära matte




"Äntligen sov dags"



Dag två (Tisdag):
Regnade det nästan hela dagen så då blev de nästan inga kort tagna, vi gick i alla fall till en plats som kallades syterskalet, där vi hittade en super bra tältplats.





"Hej Nikki!"


Dag 3 (Onsdag):
Var vi nästan hela dagen på syterskalet, matte och Hanna (Nikkis matte) tvättade håret (jag slapp tack och lov bada), Hanna badade till och med i forsen fy va kallt och blött!




"Lova att jag slipper bada"




När man bor på fjället i tält har man ingen spis som man lagar mat på, då måste man ta med ett stormkök i stället. Jag gillar stormkök då har jag mer koll på maten =)





På kvällen skulle vi gå vidare, men först hjälpte en snäll farbor till att ta en bild på alla oss fyra.










"här han vi en annan sorts hundras, ren kallades dom för och hade horn på skallen"




När vi gått en bit på kvällen kom vi fram till en stor fors, matte sa att vi inte kunde gå över där, vilket jag ju redan visste, man kan inte gå över vatten!, lite längre upp hittade de en plats där man kunde gå över. Matte gick först med sin ryggsäck, undertiden stod jag och skrek på matte att jag vägrade minsan gå över. Tack och lov kom matte tillbaka och bar över mig också.






Efter vadningen var vi alla så trötta så vi plockade upp huset och sov på en myr med massa mygg. Den natten busade jag och Nikki, vi smet ut när våra mattar låg och sov :).



Dag 4 torsdag:

Frukost på myren hos myggorna.





Vi gick en bit sedan blev det återigen dags för mattarna att ta av sig strumpor och skor och på med sandalerna för att vada.





Vi gick och gick och gick bara uppför, tills vi hittade snö!, de va så kul att leka och rulla sig i snön.











Medan jag och Nikki lekte i snön, försökte Annika och Hanna reda ut vart vi skulle gå sedan, när vi lekt klart gick vi en stund och letade efter fortsättningen på ledan men vi kunde inte hitta den. Vi bestämde oss då för att ta en annan väg och gå ner till skoterleden.
Väl nere på skoterleden träffade vi på två killar, det var ca 1 mil ner till en liten väg och därifrån ca 2,5 mil till. Killarna var super snälla de skulle bara upp i en bit och sätta upp koordinater till en orienteringstävling. Men om vi gick ner och väntade vid deras mini buss så skulle kom sjutsa oss till Hemavan




"här liftar jag med matte över vattnet"

"sista lunchen uppe i fjällen, spetsat med lite skagen ost =)"


"ja minibussen!"

"vila och vänta på killarna"

Sen åkte vi med killarna till bilen och med bilen hem till husse. När matte öppnade dörren in till sovrummet där husse sov blev jag så glad att jag hoppade upp i sängen och pussade på han. Nikki och Hanna sov föresten över hos mig i natt, vi kom hem så sent att dom inte kunde åka hem.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hihi..Enter. Jag tror du har inspirerat många fler jyckar att ge sig ut på äventyr i fjällen. Kanske nästa gång har du en hel skock med dig :)
Nella och Nikki hälsar!
Kramiz

Anonym sa...

Åh! Så fint det såg ut på vandringen! Är så avis, skulle vilja ha varit me där, älskar fjällen. Enter verkade ju bli super nöjd att se snö! /johanna